Onze veelgestelde vragen

We krijgen regelmatig de onderstaande vragen. Daarom hebben wij ze voor jou op een rij gezet.

Contractvragen

Welke documenten moet ik aanleveren voordat ik aan de slag kan?

Voordat je aan de slag gaat moeten wij een arbeidsovereenkomst voor jou aanmaken. Hiervoor hebben wij aanvullende informatie van je nodig. We sturen je per e-mail een formulier toe die je dient in te vullen. Deze stuur je ons retour samen met een kopie van de voor- en achterkant van een geldig legitimatiebewijs. Voor onze Privacy Statment verwijzen we je graag door naar de link in de footer van de website.

Wat zijn mijn werktijden?

Ook dit verschilt per opdrachtgever. Zo kan het zijn dat je voor een hotel een ontbijtshift draait maar het kan ook zijn dat je snachts in een discotheek een bardienst draait. We gaan in de horeca altijd uit van een fulltime baan (38 uur p/w) met een vijf daagse werkweek. Omdat het gaat om horeca bedrijven in het hoogseizoen kan het zijn dat je soms meer uren maakt, deze worden uiteraard gewoon uitbetaald.

Wat wordt verstaan onder een geldig legitimatiebewijs?

Je legitimatiebewijs dient niet te zijn verlopen als je in dienst gaat. Voor het maken van de scan hebben wij een aantal eisen. Je legimatiebewijs moet goed leesbaar zijn, de handtekening moet goed zichtbaar zijn, er morgen geen vingers op de foto van het ID bewijs staan. Je rijbewijs is niet te gebruiken als identiteitsbewijs.

Wat voor arbeidsovereenkomst krijg ik?

Wanneer je nog niet eerder voor ons hebt gewerkt zal je middels een uitzendovereenkomst gaan starten bij ons in fase A. Fase A bestaat uit 78 daadwerkelijk gewerkte weken. Je hebt in deze fase recht op doorbetaling bij ziekte, bijzonder verlof en op feestdagen. Je bouwt met dit contract 25 vakantiedagen, 8,3% vakantiegeld op. Vanaf 26 gewerkte weken reserveren wij ook jouw pensioen. Je krijgt een arbeidsovereenkomst als bedoeld in artikel 7:690 van het Burgerlijk Wetboek, ook wel uitzendovereenkomst genoemd. Je wordt door middel van een uitzendovereenkomst ter beschikking gesteld aan de opdrachtgever, waar je onder leiding en toezicht van die opdrachtgever aan het werk gaat.

Wat is loonheffingskorting?

Loonheffingskorting is een korting die ervoor zorgt dat je over een bepaald gedeelte van je salaris geen belasting hoeft te betalen. Je mag de loonheffingskorting maar bij 1 werkgever toe laten passen. Als je je komt inschrijven bij ons kun je aangeven of je de loonheffingskorting wel of niet wilt laten toepassen. Als je je keuze later wilt wijzigen, kun je een wijzigingsformulier toesturen naar jouw contactpersoon.

Wat is het verschil tussen Fase A en Fase B in een uitzendovereenkomst?

Over het algemeen start je in fase A. Fase A duurt 78 gewerkte weken. Gedurende de gehele fase A is de loondoorbetalingsverplichting uitgesloten. Dit houdt in dat wanneer er geen werk is, er geen loon hoeft te worden uitbetaald. In fase A mag er een onbeperkt aantal contracten gegeven worden, waarin je bij verschillende opdrachtgevers tewerkgesteld kunt worden. Ben je voor een periode van 26 weken of langer niet werkzaam voor ons, dan begint de telling in fase A opnieuw.

Nadat je 78 weken hebt gewerkt, ga je, als je doorwerkt, over naar fase B. Fase B duurt maximaal 48 maanden. In deze 48 maanden kunnen wij jou maximaal zes bepaaldetijdcontracten aanbieden, waarin je bij verschillende opdrachtgevers tewerkgesteld kunt worden. Deze zijn vanuit ons niet tussentijds opzegbaar. In fase B betalen wij jouw loon door indien er onverhoopt geen werk is. Daarnaast heb je in fase B recht op pluspensioen. Ben je langer dan 26 weken niet werkzaam voor ons, dan begin je weer opnieuw in de eerste week van fase A.

Wat is de inlenersbeloning?

Volgens de ABU CAO voor Uitzendkrachten heb je vanaf de eerste werkdag recht op de ‘inlenersbeloning’. Dit betekent dat je recht hebt op hetzelfde loon als iemand die in vaste dienst is bij de opdrachtgever en hetzelfde werk doet. Ook bij andere vergoedingen zoals ATV-dagen, overwerk, onregelmatigheidstoeslag, onkostenvergoedingen en reiskosten val je onder de inlenersbeloning.

Wat gebeurt er als ik een baan aangeboden heb gekregen via MY WORKING HOLIDAY?

We bespreken telefonisch of in real-life, wat je zelf prettig vindt, wat er van je verwacht wordt op het moment dat je een baan krijgt. Belangrijke zaken als je salaris, de reis, accomodatie en maaltijden etc. wordt allemaal voor je geregeld door ons. Wij zullen je hier zo goed mogelijk over informeren. Makkelijk toch?

Wat ga ik verdienen?

Dit hangt af van de opdrachtgever waar je aan het werk gaat. Ga je in de horeca aan het werk dan zal je volgens de CAO van de inlener worden ingeschaald, zeer waarschijnlijk conform de horeca of recreatie CAO. Dit zullen wij tijdens ons kennismakingsgesprek met jou overleggen.

Volgens welke cao werk ik?

Wij zijn lid van de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU). Dit betekent dat wanneer je via ons aan de slag gaat bij één van onze opdrachtgevers, je automatisch onder deze cao valt. Onze uitzendkrachten werken conform de ABU CAO voor Uitzendkrachten. Volgens deze cao heb je vanaf de eerste werkdag recht op de ‘inlenersbeloning’. Voor meer informatie over de cao, zie: www.abu.nl/cao.

Hoe kan ik mijn loonheffingskorting wijzigen?

Wanneer je jouw loonheffingskorting wil wijzigen dan kan dit via jouw online account onder het kopje 'NAW-gegevens'. Bij de vraag 'Wilt u loonheffingskorting toepassen?' kun je vervolgens de keuze maken om dit aan te passen. Wij maken dan een formulier voor je klaar en uploaden deze in jouw online account. Zodra jij deze (online) ondertekend hebt kunnen wij de loonheffingskorting voor je aan- of uitzetten. Wij kunnen de loonheffingskorting alleen wijzigen per een datum die wij nog niet aan je uitbetaald hebben.

Waar kan ik mijn NAW gegevens wijzigen?

Deze gegevens kan je wijzigen in jouw online account onder het kopje ‘NAW-gegevens’. Vergeet niet op de knop ‘opslaan’ te klikken.

Wanneer krijg ik mijn jaaropgave?

Eind januari krijg je van ons de jaaropgave van het kalenderjaar van het voorgaande jaar. Deze versturen wij als PDF bestand per mail. Daarnaast kan je alle jaaropgaven terugvinden in jouw online account. Deze kan je vinden onder het kopje ‘Salarisoverzicht’.

Reserveringen

Wanneer worden mijn reserveringen uitbetaald?

Vakantiedagen en kort verzuim kun je op verzoek uit laten betalen. Dit kun je doen op je persoonlijke pagina in ons online uren registratiesysteem. In de desbetreffende week dat je de extra uren wil opnemen, vul je deze aan. Je reserveringen zullen dan met de eerstvolgende betaalronde uitbetaald worden. Vakantiegeld kun je niet op verzoek uit laten betalen, dit ontvang je in de eerste week van juni. Als je stopt met werken voor ons, worden alle resterende reserveringen automatisch zes weken na de verwerking van je laatste declaratie uitbetaald.

Waar kan ik zien hoeveel reserveringen ik heb opgebouwd?

Dit kun je zien op je loonspecificatie onder het kopje `reserveringen’ en op de persoonlijke pagina bij loongegevens onder het kopje `reserveringen’.

Heb ik recht op vakantiedagen en vakantiegeld?

In elke volledig gewerkte maand bouw je 16 uur aan vakantie op. Als je niet een volledige maand hebt gewerkt, is dat een evenredig deel daarvan. Je kunt deze dagen op verzoek opnemen als betaald verlof of laten uitbetalen bij het einde van de arbeidsovereenkomst. Vakantiegeld is 8% van de bruto verdiende loon en keren wij een keer per jaar in juni uit of 6 weken na het einde van je dienstverband.

Bouw ik pensioen op?

Ben je 21 jaar en ouder en ben je ten minste 26 weken werkzaam geweest voor één uitzendonderneming, dan is er een pensioenregeling die voorziet in de opbouw van jouw pensioen.

Hoe kan ik mijn vakantie uren opnemen?

Voordat je je vakantie uren bij ons door geeft is het belangrijk dat je je vrije dag hebt afgestemd met je opdrachtgever. Als dit vervolgens akkoord is kan je vakantie aanvragen via jouw online account. Hierbij ga je naar het kopje ‘Vakantie aanvragen’. Vervolgens vul je hier alle gevraagde informatie in. Wij verwerken dan de vakantie voor je!

Ziekte

Krijg ik doorbetaald bij ziekte

Bij ziekte wordt, zowel in fase A als B, na 1 wachtdag over 91% van het loon het gemiddeld aantal gedeclareerde uren van de laatste 13 weken doorbetaald. Het is belangrijk om je ziekmelding op tijd aan ons door te geven. Wij nemen je ziekmelding in behandeling als je dit vóór 09.00 uur sochtends meld aan je contactpersoon.

Ik ben ziek wat moet ik doen?

Wat vervelend dat je ziek bent. Beterschap! Je opdrachtgever en wij moeten wel weten dat je niet kunt komen werken. Dat betekent dat je twee telefoontjes moet plegen, voordat je weer verder kunt slapen. Bel uiterlijk een uur voordat je shift begint je leidinggevende om je ziek te melden. Bel ook vóór 09.00 uur jouw contactpersoon bij ons. Heb jij hier andere afspraken over gemaakt? Dan zijn deze leidend. Let op: sms’en, mailen of whatsappen is niet voldoende. Word je tijdens het werk ziek? Meld je dan bij jouw directe leidinggevende en bel daarna jouw contactpersoon bij ons. Dan kun je lekker naar huis, uitzieken. Wanneer je weer beter bent horen wij dit graag zo snel mogelijk. Je kunt je beter melden bij je opdrachtgever en contactpersoon bij ons.

Werkwijze

Wie zijn de opdrachtgevers van MY WORKING HOLIDAY?

Bij My Working Holiday worden alle opdrachtgevers zorgvuldig gescreend. We gaan alleen met werkgevers in zee wanneer er een gezonde werkomgeving gegarandeerd wordt. We willen dat je op een plek terecht komt waar je thuis kunt voelen: A home away from home is hierbij ons motto! Wij hebben een divers klantenbestand met zowel grote als kleine restaurants en hotelketens. Daarnaast bedienen wij discotheken, ijssalons, campings, luxe restaurants maar hebben wij ook gezellige eetcafé’s als klanten. Wat wel belangrijk is om te weten dat wij ten alle tijden je contactpersoon zullen blijven en wij er dus altijd voor je zijn wanneer je vragen of een luisterend oor nodig hebt.

Wat voor banen bied MY WORKING HOLIDAY aan?

Wij bemiddelen voornamelijk in horeca & toerisme branche. Wij zijn altijd op zoek naar gemotiveerde bedieningsmedewerkers, koks (hulpkoks, zelfstandig werkende koks en chefkoks), afwassers, ijssalon medewerkers, campingmedewerkers, barmedewerkers en housekeepingmedewerkers.

Wat gebeurt er met mijn persoonsgegevens?

Wij gaan zorgvuldig met jouw persoonsgegevens om. Wij verwijzen je graag door naar onze Privacy Statement.

Moet ik werkkleding meenemen?

De kledingvoorschriften verschillen per werkgever. Vaak krijg je van de werkgever een setje kleding, maar je zorgt wel altijd zelf voor nette, zwarte goedlopende werkschoenen en een nette zwarte broek.

Hoe werkt MY WORKING HOLIDAY?

Onze werkwijze en het volledige stappenplan kun je vinden op de volgende pagina; http://myworkingholiday.werkwijze/

Hoe kan ik mijn gewerkte uren doorgeven?

Na afloop van een gewerkte week kun je je uren online declareren. Stap 1: Ga naar myworkingholiday.nl en vervolgens naar het inlogscherm rechts op de website. Log hier in. Stap 2: Klik op ‘Werkbriefjes’ en vervolgens op ‘Nieuw werkbriefje’. Kies nu het juiste contract en daarna het juiste weeknummer. Stap 3: Kies bovenaan de pagina voor het juiste weeknummer. Vul vervolgens de uren in die je die week hebt gewerkt en trek van het ‘aantal gewerkte uren’ je pauze af indien van toepassing. Wanneer je alles ingevuld hebt, klik dan onderaan de pagina op ‘werkbriefje opslaan’. Let op: het werkbriefje is nu nog niet verzonden naar je werkgever! Check eerst of je je gewerkte uren bij de juiste week en dag hebt ingevoerd. Wil je iets wijzigen? Klik dan op ‘Werkbriefje wijzigen’. Klopt je werkbriefje? Klik dan op ‘Verzend werkbriefje voor goedkeuring naar bedrijf’. Je werkgever krijgt nu een mailtje om je werkbriefje goed te keuren. Nadat je werkgever het werkbriefje heeft goedgekeurd, wordt deze klaargezet om meegenomen te worden in de eerstvolgende verloningscyclus.

Ik ga stoppen met werken. Wat moet ik doen?

Als je gaat stoppen met werken dan mag je een mail sturen naar info@myworkingholiday.nl met daarin je naam, waar je werkzaam bent en je laatste werkdag. Vervolgens zorgen wij ervoor dat alles wordt afgerond en jij je eindafrekening ontvangt!

Ik heb een klacht. Waar kan ik terecht?

We ontvangen graag je feedback! Je kunt via info@myworkingholiday.nl een klacht bij ons indienen. Op een werkdag nemen wij binnen 2 uur contact met je op.

Wijzigingen ABU Cao januari 2022

Er zijn afspraken gemaakt over aanpassingen van de Cao voor Uitzendkrachten, die ingaan op 1 januari 2022. We zetten hieronder de belangrijkste wijzigingen voor jou op een rij.

1. StiPP Pensioen
De wachttijd voor het opbouwen van pensioen wordt verkort van 26 gewerkte weken naar 8 gewerkte weken. Heb je op 1 januari 2022 meer dan 8 weken voor ons gewerkt? Dan zal je vanaf 1 januari deelnemen aan de Basisregeling.

2. Beloning
De inlenersbeloning wordt uitgebreid met 2 elementen:
- Eenmalige uitkeringen (hieronder vallen geen periodieke eindejaarsuitkeringen);
- Thuiswerkvergoedingen.

3. Verkorting Fase A
De termijn van Fase A wordt beperkt tot 52 gewerkte weken. Start jij op of na 3 januari 2022? Dan geldt de nieuwe termijn direct voor jou. Ben je bij ons gestart vóór 3 januari 2022 dan blijf je nog heel even vallen onder de oude regeling van 78 gewerkte weken. Per 2 januari 2023 geldt de nieuwe termijn namelijk voor iedereen, dus ook voor jou.

Ben je begonnen met werken in juli 2021? Dan mag je 78 gewerkte weken in Fase A zitten. Heb je op 2 januari 2023 al meer dan 52 weken gewerkt? Dan stroom je bij een contractverlenging in Fase B. Heb je op 2 januari 2023 nog geen 52 weken gewerkt dan stroom je bij een contractverlenging in Fase B zodra je 52 weken hebt gewerkt.

Begin je met werken op of na 3 januari 2022? Dan mag je 52 weken werken in Fase A voordat je in Fase B stroomt.

4. Verkorting Fase B
De termijn van Fase B wordt beperkt tot 3 jaar. Stroom jij op of na 3 januari 2022 in Fase B? Dan geldt de termijn van 3 jaar direct voor jou. Per 2 januari 2023 geldt de nieuwe termijn voor alle uitzendkrachten. Ben je dus bij ons vóór 3 januari 2022 in Fase B gestroomt en zit je op 2 januari 2023 al 3 jaar in Fase B? Dan stroom je door naar Fase C bij een contractverlenging.

Zit je in mei 2022 al 3 jaar in Fase B en loopt je contract af? Dan mag je nog 1 contractverlenging ontvangen tot 2 januari 2023, daarna stroom je namelijk door naar Fase C bij een contractverlenging.

Begin je op of na 3 januari 2022 in Fase B? Dan mag je 3 jaar in Fase B zitten.

Zowel op je contract als rechtsboven op je loonstrook kun je zien in welke Fase je je bevindt. Twijfel je over wat bovenstaande wijzigingen voor jou precies betekenen? Neem dan gerust contact met ons op.

Wanneer heb ik recht op een feestdagvergoeding?

Op de erkende feestdagen (voor zover deze niet vallen of zaterdag en/of zondag) heb je recht op een feestdagvergoeding wanneer:
Je in een periode van dertien aaneengesloten weken direct voorafgaand aan de desbetreffende feestdag minimaal zeven keer op de betreffende dag in de week werkzaam bent geweest;
of
Je nog geen dertien aaneengesloten weken hebt gewerkt en in meer dan de helft van het aantal weken waarin is gewerkt op de betreffende dag in de week werkzaam bent geweest.
Je hebt recht op doorbetaling van het feitelijk loon op feestdagen, voor zover deze niet valt op een zaterdag en/of zondag. Het feitelijk loon is verschuldigd over het gemiddelde van alle uren waarover loon is betaald op die dag in de periode van dertien weken (of minder indien optie 2). Stel: je hebt 8 weken van de 13 weken gewerkt op de betreffende dag, dan wordt er gekeken naar het gemiddeld aantal uren op de betreffende dag van die 8 weken. Stel je hebt 7 van de 12 weken gewerkt op de betreffende dag, dan wordt er gekeken naar het gemiddeld aantal uren op de betreffende dag van die 7 weken.

Als je zelf je gewerkte uren registreert in het online portaal dan hoef je de uren van de feestdag niet in te vullen. Je vult in het online portaal alleen de gewerkte uren in.

Ik krijg een foutmelding bij het inloggen en ik heb al op 'Wachtwoord vergeten' geklikt. Wat moet ik doen?

Om in te loggen als uitzendkracht of contactpersoon gebruik je je mobiele nummer als inlognaam. Om in te loggen als sollicitant gebruik je je emailadres als inlognaam. Werkt het nog niet? Dan kun je via wachtwoord vergeten een nieuw wachtwoord aanmaken. Je krijgt een SMS-code op je mobiele telefoon voordat je het wachtwoord kunt veranderen. Kom je er niet uit? Neem dan gerust contact met ons op.

Ik probeer mijn legitimatiebewijs te uploaden, maar ik krijg een foutmelding. Wat kan ik doen?

Krijg je een foutmelding bij het uploaden van jouw legitimatiebewijs dan heb je de keuze om zelf je gegevens in te vullen. Als je hier op klikt dan kan je je verder inschrijven.

Mijn gewerkte uren worden doorgegeven door mijn leidinggevende, waar kan ik deze vinden?

Het kan zijn dat jouw gewerkte uren altijd aan ons worden doorgegeven door jouw leidinggevende. Hiervoor hoef je zelf dus niks te doen. Maar het is natuurlijk wel fijn om jouw uren te kunnen inzien voordat deze worden uitbetaald. Maar waar kan je deze vinden?

Jouw gewerkte uren inzien
Je kan je gewerkte uren inzien in jouw online account (Let op: de uren worden uiterlijk dinsdagmiddag ingelezen, hiervoor kan je ze nog niet zien). Zodra je ingelogd bent ga je naar het kopje 'Urenstaten', hier kan je de week selecteren waarvan je de uren wil zien. Vervolgens kies je voor de optie 'Ingelezen uren'. Wanneer je dit hebt gedaan zie je een overzicht verschijnen van alle uren die wij binnen hebben gekregen.

Werk je op verschillende locaties? Dan zie je de uren staan per locatie. Rechts onderin zie je het totaal aantal uren van alle locaties samen.

Klopt dit overzicht volgens jou niet? Dan kan je het beste eerst contact opnemen met jouw leidinggevende! Hij/zij geeft vervolgens de gewijzigde uren weer aan ons door.

Ik heb gesolliciteerd of me ingeschreven via de website. Wanneer ontvang ik een reactie?

Vanaf het moment dat je gesolliciteerd hebt en de bevestigingsmail hebt ontvangen krijg je binnen 2 werkdagen een reactie. Het kan voorkomen dat onze recruiters het enorm druk hebben en daarom niet binnen 2 werkdagen een sollicitatie met je kunnen inplannen. Wel zullen ze altijd even contact met je opnemen binnen het termijn van 2 werkdagen.

Loonvragen

Wat staat er op mijn loonstrook?

Je loonstrook is een overzicht van wat je in de voorgaande periode hebt verdiend. Op je loonstrook staat vermeld wat je brutoloon is, wat daar aan inhoudingen vanaf is gegaan en wat je nettoloon is. De diverse inhoudingen staan onder elkaar uitgesplitst. Ook vind je hier informatie over je reserveringen en je loonbetalingen.

Wat is het verschil tussen bruto en netto?

Het verschil tussen je bruto- en nettosalaris zijn de belastingen en premies die je moet afdragen als werknemer. Bruto is het bedrag vóór belastingen en premies en netto is het bedrag ná aftrek van belastingen en premies. Je contactpersoon bij ons geeft, voordat je gaat starten met werken, altijd je uurloon door. Dit zal altijd het brutobedrag zijn, omdat de hoogte van belastingen en premies afhankelijk is van het aantal uren dat je per week hebt gewerkt en of je wel of geen loonheffingskorting hebt toegepast. Als je wisselend werkt, kan het dus goed zijn dat je de ene week meer belasting betaalt dan de andere week.

Wanneer ontvang ik mijn loon?

Wanneer je voor ons aan het werk gaat dien je zelf wekelijks je uren in te voeren in ons online urenregistratiesysteem. Wanneer je dit voor elke dinsdag om 12.00 uur doet, zal je wekelijks op elke donderdagmiddag rond 14.00 uur je loon van die week ervoor ontvangen.

Wanneer kan ik mijn loonstroken in zien?

Van elke week dat je hebt gewerkt of reserveringen heb laten uitbetalen, is er een loonspecificatie beschikbaar. Vaak is deze enkele dagen nadat je je salaris hebt ontvangen, inzichtelijk.

Waar vind ik mijn loonstroken?

Je loonspecificaties kun je terugvinden op je persoonlijke pagina onder het tabje ‘’documenten’’.

Waar vind ik mijn jaaropgave?

Deze kun je terugvinden op je persoonlijke pagina onder het tabje ‘jaaropgave’. Hier staan ze opgesomd.

Ontvang vacatures direct in je mailbox

Succes! Je ontvangt vanaf nu de nieuwste vacatures in je mailbox!

×

Hello!

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

×